Våra harem

image167image163image166image168

Jag har läst en bok som jag tycker ni borde läsa: Sherezade reser västerut, skriven av den marockanska feminsten Fatima Mernissi. Hon frågar sig huruvida den västerländska kvinnan i grunden är mera fri än sina systrar i Mellanöstern, på tal om allt snack om att bära slöja och så vidare. Erkänn, det som dyker upp i våra huvuden då vi ser en kvinna med slöja är väl ganska ofta "förtryckt", "kuvad", "stackars" och så vidare. Men har vi någon gång tänkt att de kanske tänker detsamma om oss? Det är trots allt 'a man's world' och kvinnokroppen används i samma kontrollerande syfte i Väst som i Öst, fast på helt skilda sätt. Mernissi menar att i Väst behärskar männen kvinnorna genom att avslöja vad skönhet bör vara. Ser man inte ut som den bilden är man dömd. Kvinnans kropp blir alltså objektifierad i båda världarna - antingen ska dess former döljas eller så exploiteras den. På detta vis finns överallt haremsliknande institutioner, mitt ibland oss. Jag gillar den liknelsen, och man fattar också i boken att betydelsen av ett harem skiljer sig enormt åt beroende på vem man frågar. Vad som är vackert, vad skönhet är och vilka ideal som finns likaså. Det är roligt men på samma sätt tragiskt när Mernissi berättar om en upplevelse i New York, då hon under en bokturné försökte köpa sig en kjol. Expediten tittade nedlåtande på henne och sa sedan att storlekar som hennes (42) låg utanför normen, hennes höfter var helt enkelt för breda för att klä i en 'normal' kjol! Hur kan detta vara möjligt, tänkte hon, jag som bara fått komplimanger för min figur hemma i medinan? På planet hem till Casablanca sa hon för sig själv: "Tack, Allah, för att du besparar mig storlek 36 haremets tyranni! Jag är så glad att den manliga eliten inte vet om det. Tänk om fundamentalisterna bytte taktik från slöjan till att tvinga kvinnorna att bli storlek 36!"


image169

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0