Utmaning

Fina Mademoiselle Moyenne har utmanat mig. Jag ska göra ett blogginlägg om åtta av mina vanor/ovanor eller helt enkelt åtta fakta. Sen är det meningen att jag ska utmana ytterligare åtta, tyvärr har jag inte åtta polare som bloggar, de enda som jag länkar till är Ellens Bangladesh blogg , som numera är avslutad, och Carl Bildts blogg, och jag tror inte jag vågar utmana honom. Måste bli ändring på detta. Men jag antar Emelies utmaning i alla fall!


1. Jag tror att jag har små drag av manodepressivitet, jag känner ingen som är så upp och ner som jag, förutom Emmanuel Matsyetsye, pingisbossen.

                               

2an hänger ihop med ettan, jag är periodare när det gäller precis allt. Röka, träna, läsa böcker you name it.

3. Jag är riktigt kass på ekonomi, min privata, that is. Kommer aldrig i mitt liv att kunna spara något. Detsamma gäller för godis. Har aldrig förstått mig på de som kan ha godis stående hemma i en skål. Finns det så äter man, så är det bara...

4. Skäms lite över att jag gillar saker så mycket. Å ena sidan kan jag bo sju månader i en liten by i Afrika och jobba med fattiga människor och ser så mycket misär och vill rädda världen och allt det där. Å andra sidan, när jag sen åker hem så dröjer det inte många minuter förrän jag köper en Gucci-plånbok på Heathrow. Jag kan inte få det att gå ihop, men jag kan inte heller ge upp endera sidan av mig. Jag tänker aldrig ge upp drömmen och kampen om en bättre och rättvisare värld, det är det jag står för och en stor del av min personlighet. Men jag har också svårt att ge upp den flashiga sidan. Man måste väl inte välja? Har diskuterat detta förut med massa olika, att vi är så fast i stereotyper. Är man intresserad av utvecklingsfrågor och olika kulturer så ska man va lite bohem, lite backpacker stuk på det hela, och gärna dreadlocks. Är man biolog eller ekolog SKA man vara ointresserad av sitt utseende, ha Fjällräven-ryggsäck och ha matlåda. Jag tycker att det är så skönt med folk bryter mot normen, som min biolog-vän Emilia som precis som jag gillar exklusiva hudcremer och mycket smink, fast ingen av oss "borde" göra det.



Det här är min plånbok!



5. Ganska ofta öppnar jag ett skåp, en garderob eller en låda och sen lämnar jag den så, utan att stänga den.

6. Ganska ofta när jag kollar mig i spegeln tycker jag att jag är ganska snygg.

7. Jag skäms för att jag har varit i Afrika sammanlagt ett år och bara besökt fem länder. Jag ångrar att jag inte åkte till Rwanda, Burundi, Kongo, Etiopien, Mozambique, Malawi, Botswana, Zambia, Liberia, Angola, you name it, you name it.

8. Jag hoppas att mitt nästa resmål kommer att bli Caucasus, det vill säga Georgien, Armenien och Azerbaijan. Otroligt fascinerande region. Efter det Indien, Bangladesh, Nepal, Pakistan och Bhutan.


Där har du Mademoiselle!

PS. Något blev konstigt, efter Gucci plånboken blev allt centrerat, gick inte att ändra. Gucci kanske hade virus? DS

Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha, det var ju riktigt kul att läsa. Punkt fyra ä väldigt tänkvärd, en evig problematik liksom. Man upplever och ena stunden äcklas man över välfärdsamhället och tänker att man för alltid ska vara lycklig och tacksam över det man har och aldrig vilja ha ngt mer, i nästa sekund önskar man sig en ny plånbok eller soffa...antar att det där är ganska djupt rotat.



Varför skulle man spara godis förresten? Till vad? ;)



Kramar!

2009-02-15 @ 14:30:54
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0